Dag 8 Elfstedentocht maandag 28 oktober.

29 oktober 2024 - Boekel, Nederland

Gisteren te laat thuis .......maar hier issie dan!

De laatste dag, een druilerige, regenachtige dag. Grote verdwijn-dag uit Anjum. We gaan op weg naar huis. De camper staat klaar voor vertrek. Alles is gepoetst en ingepakt zodat we in Boekel alleen maar alles hoeven over te laden in onze eigen wagen.

DJI_20241028104557_0541_D

Nog even gekeken naar de plek waar we de camperplaats op hadden uitgekozen, maar die helaas dicht was, omdat ze na dit weekend gingen sluiten. Tja,.....

DJI_20241028104613_0544_D DJI_20241028104609_0543_D Jammer.

Maar we hebben deze dag nog. De camper hoeft pas na vijf uur vanavond terug te zijn in Boekel. En dus kunnen we nog wat gaan bekijken onderweg naar Brabant. 

Na verschillende omleidingen komen we uit in Canterlanswei, Gytsjerk. En daar vinden we midden in de polder een monument: het Elfstedenbrugje. Dit Elfstedenmonument is een fotomozaïek. It Sil Heve is de naam in het Westerlauwers Fries. De brug was tot en met 2020 de laatste op de route van de Elfstedentocht. Op de blauwe tegeltjes staan 7000 gezichten van Elfstedentocht rijders afgebeeld. Van grotere afstand gezien vormen de duizenden tegelportretten een nieuw beeld van schaatsers die achter elkaar rijden.

Even gestopt om "onze' camper te fotograferen.

DJI_20241028125414_0557_D 

En een paar foto's te maken.

 IMG_7846

IMG_7842IMG_7843

Verder gaat de reis. Dwars door Leeuwarden dat we als enige op onze reis niet bezoeken. Maar dat is niet erg. We hebben heerlijk gefietst vanuit onze laatste verblijfsplaats. De volgende stop is dan Sneek. We hebben daar een gratis parkeerterrein uitgekozen om de camper te parkeren. Als we het terrein oprijden staat er echter een bord "deels gratis". Inderdaad, het rechtse gedeelte is gratis maar staat vol. Wij parkeren links, betaald. Vreemde constructie vonden wij.

In Sneek gaan we op weg naar het Elfstedenfontein. Maar onderweg zien we eerst een mooie watertoren en passeren we de "Waterpoort", gebouwd in 1492 en bedoeld om de toegang tot de stad over water af te kunnen sluiten. Dit is de enig van de oorspronkelijke vier die is over gebleven.

DJI_20241028141827_0560_D

DJI_20241028141847_0561_DDJI_20241028142109_0565_D

Verder op weg naar de fontein. Die we echter niet konden vinden. En tóch moesten we precies op de goede plek zijn. Na even zoeken op internet vonden we een foto van het doel van onze wandeltocht: 

IMG_0812

Op de achtergrond de Waterpoort. We stonden dus goed. Maar dit zagen wij:

DJI_20241028142714_0571_D

Een pion in het water markeerde het punt waar hij had moeten staan. Jammer hoor. Door onderhoud verplaatst denken wij. Na een korte lunch snel terug naar de camper want de parkeertijd zat erop en we waren gewaarschuwd: er wordt hier fanatiek gecontroleerd en de boetes zijn niet mis! Net op tijd zijn we terug en gaan op weg naar onze laatste bestemming, IJlst, op vijf minuten rijden.

We parkeren precies tegenover de fontein genaamd "Onsterfelijke bloemen" 

DJI_20241028153947_0574_D

Waarna we nog een korte wandeling maken door, naar onze mening, misschien wel het mooiste plaatsje op onze tocht. Zélfs op deze miezerige, troosteloze dag.

DJI_20241028155415_0587_D Hier werden de Nooitgedagt schaatsen gemaakt.

DJI_20241028155047_0586_D

DJI_20241028160345_0597_D DJI_20241028160328_0596_D

Genoeg gezien. We gaan op weg naar Boekel. Nog een 200 kilometer rijden. Wát een drukte op de weg. We zitten lang in de file. Daardoor komen we veel later in Boekel aan als was berekend door de routeplanner. Onderweg hoorden we op het nieuws dat de mogelijke oorzaak van die file's het terugzetten van de klok zou kunnen zijn. De mensen moeten ineens in het donker rijden. En dat is wennen. Dan bovendien nog die regen.... oeh, dat is éng!  (vrachtauto's inhalen, bruggen en tunnels trouwens ook).  We komen pas om half zeven in Boekel aan. Eerst nog even tanken en de camper schoonspuiten in de wasstraat. Om zeven uur bereiken we tenslotte onze verhuurders. Met een schone camper. Van binnen en buiten én niet onbelangrijk: zónder schade. De hele reis is goed gegaan. En dat is fijn! Héél!! Na nog even nagepraat te hebben met onze fantastische verhuurders Sven en Karin nemen we afscheid en rijden we, (dát was wennen weer zo laag bij de grond!!) na nog even aangeschoven te zijn bij de M, (we hadden nog niet gegeten) richting Oss waar we ff na tien uur aan komen.

 

Het was een mooie reis! Hij leek, in positieve zin, véél langer als een week. Wat hebben we veel gezien! Vooral in het begin was het wel wat wennen. De ruimte was veel beperkter als de huur-huisjes die we de laatste jaren gewend zijn. Weer naar een openbaar toilet af en toe..... maar wie weet, wél voor herhaling vatbaar? Daar moeten we nog een paar nachtjes over slapen. Volgend jaar Zweden? Eerst maar eens kijken op Youtube wat ons daar te wachten staat. En dan? Wie weet? Het zou zó maar kunnen zijn. Tis wel weer héél anders vakantie houden. 

Bedankt voor jullie interesse!

Foto’s

4 Reacties

  1. Janine:
    29 oktober 2024
    Fijn dat jullie een goede vakantie gehad hebben! Benieuwd wat eruit komt na een paar nachtjes slapen.....
  2. Jos:
    29 oktober 2024
    Ik ook! Wie weet.......
  3. Cor:
    30 oktober 2024
    Het was volgens mij een mooie en inspannende reis.
    Voor gratis parkeren kan je ook de app park4night gebruiken.
  4. Janine:
    30 oktober 2024
    Goeie tip. Die app heb ik wél maar niet aan gedacht. Zijn nog gewend om google maps daarvoor te gebruiken.