Dag 8 Elfstedentocht maandag 28 oktober.
29 oktober 2024 - Boekel, Nederland
Gisteren te laat thuis .......maar hier issie dan!
De laatste dag, een druilerige, regenachtige dag. Grote verdwijn-dag uit Anjum. We gaan op weg naar huis. De camper staat klaar voor vertrek. Alles is gepoetst en ingepakt zodat we in Boekel alleen maar alles hoeven over te laden in onze eigen wagen.
Nog even gekeken naar de plek waar we de camperplaats op hadden uitgekozen, maar die helaas dicht was, omdat ze na dit weekend gingen sluiten. Tja,.....
Maar we hebben deze dag nog. De camper hoeft pas na vijf uur vanavond terug te zijn in Boekel. En dus kunnen we nog wat gaan bekijken onderweg naar Brabant.
Na verschillende omleidingen komen we uit in Canterlanswei, Gytsjerk. En daar vinden we midden in de polder een monument: het Elfstedenbrugje. Dit Elfstedenmonument is een fotomozaïek. It Sil Heve is de naam in het Westerlauwers Fries. De brug was tot en met 2020 de laatste op de route van de Elfstedentocht. Op de blauwe tegeltjes staan 7000 gezichten van Elfstedentocht rijders afgebeeld. Van grotere afstand gezien vormen de duizenden tegelportretten een nieuw beeld van schaatsers die achter elkaar rijden.
Even gestopt om "onze' camper te fotograferen.
En een paar foto's te maken.
Verder gaat de reis. Dwars door Leeuwarden dat we als enige op onze reis niet bezoeken. Maar dat is niet erg. We hebben heerlijk gefietst vanuit onze laatste verblijfsplaats. De volgende stop is dan Sneek. We hebben daar een gratis parkeerterrein uitgekozen om de camper te parkeren. Als we het terrein oprijden staat er echter een bord "deels gratis". Inderdaad, het rechtse gedeelte is gratis maar staat vol. Wij parkeren links, betaald. Vreemde constructie vonden wij.
In Sneek gaan we op weg naar het Elfstedenfontein. Maar onderweg zien we eerst een mooie watertoren en passeren we de "Waterpoort", gebouwd in 1492 en bedoeld om de toegang tot de stad over water af te kunnen sluiten. Dit is de enig van de oorspronkelijke vier die is over gebleven.
Verder op weg naar de fontein. Die we echter niet konden vinden. En tóch moesten we precies op de goede plek zijn. Na even zoeken op internet vonden we een foto van het doel van onze wandeltocht:
Op de achtergrond de Waterpoort. We stonden dus goed. Maar dit zagen wij:
Een pion in het water markeerde het punt waar hij had moeten staan. Jammer hoor. Door onderhoud verplaatst denken wij. Na een korte lunch snel terug naar de camper want de parkeertijd zat erop en we waren gewaarschuwd: er wordt hier fanatiek gecontroleerd en de boetes zijn niet mis! Net op tijd zijn we terug en gaan op weg naar onze laatste bestemming, IJlst, op vijf minuten rijden.
We parkeren precies tegenover de fontein genaamd "Onsterfelijke bloemen"
Waarna we nog een korte wandeling maken door, naar onze mening, misschien wel het mooiste plaatsje op onze tocht. Zélfs op deze miezerige, troosteloze dag.
Hier werden de Nooitgedagt schaatsen gemaakt.
Genoeg gezien. We gaan op weg naar Boekel. Nog een 200 kilometer rijden. Wát een drukte op de weg. We zitten lang in de file. Daardoor komen we veel later in Boekel aan als was berekend door de routeplanner. Onderweg hoorden we op het nieuws dat de mogelijke oorzaak van die file's het terugzetten van de klok zou kunnen zijn. De mensen moeten ineens in het donker rijden. En dat is wennen. Dan bovendien nog die regen.... oeh, dat is éng! (vrachtauto's inhalen, bruggen en tunnels trouwens ook). We komen pas om half zeven in Boekel aan. Eerst nog even tanken en de camper schoonspuiten in de wasstraat. Om zeven uur bereiken we tenslotte onze verhuurders. Met een schone camper. Van binnen en buiten én niet onbelangrijk: zónder schade. De hele reis is goed gegaan. En dat is fijn! Héél!! Na nog even nagepraat te hebben met onze fantastische verhuurders Sven en Karin nemen we afscheid en rijden we, (dát was wennen weer zo laag bij de grond!!) na nog even aangeschoven te zijn bij de M, (we hadden nog niet gegeten) richting Oss waar we ff na tien uur aan komen.
Het was een mooie reis! Hij leek, in positieve zin, véél langer als een week. Wat hebben we veel gezien! Vooral in het begin was het wel wat wennen. De ruimte was veel beperkter als de huur-huisjes die we de laatste jaren gewend zijn. Weer naar een openbaar toilet af en toe..... maar wie weet, wél voor herhaling vatbaar? Daar moeten we nog een paar nachtjes over slapen. Volgend jaar Zweden? Eerst maar eens kijken op Youtube wat ons daar te wachten staat. En dan? Wie weet? Het zou zó maar kunnen zijn. Tis wel weer héél anders vakantie houden.
Bedankt voor jullie interesse!
















Voor gratis parkeren kan je ook de app park4night gebruiken.